• Stilhed

    Når du har fundet en behagelig stilling, bliv i den og nyd den i et par minutter.
    • Nogle gange når man vil bringe tankerne til ro hjælper det, at bring kroppen til ro. Ved begyndelsen af denne bønstid skal du indtage en stilling som du nogenlunde behageligt kan holde i nogle minutter. Det kan være stående, siddende, knælende, eller liggende. Brug lit tid på at prøve dig frem indtil du finder en stilling, der fungerer for dig.
    • Når du har fundet en behagelig stilling, bliv i den og nyde den i et par minutter inden du går videre.
    • Dagens læsning er fra 4. Mosebog
  • Skriftsted

    Så brød de op fra bjerget Hor i retning mod Sivhavet for at gå uden om Edom. Undervejs mistede folket tålmodigheden  og talte mod Gud og mod Moses: »Hvorfor har I ført os op fra Egypten for at dø i ørkenen? Her er jo hverken brød eller vand, og vi er lede ved den elendige føde.«  Men Herren sendte slanger, som bed folket, og mange israelitter døde.  Da kom folket til Moses og sagde: »Vi har syndet, for vi har talt mod Herren og mod dig. Bed til Herren om, at han skal fjerne slangerne fra os!« Moses bad for folket,  og Herren sagde til Moses: »Lav en slange og sæt den på en stang! Enhver, der er blevet bidt, og som ser på den, skal beholde livet.« Så lavede Moses en kobberslange og satte den på en stang; hvis nogen så blev bidt af en slange og rettede sit blik mod kobberslangen, beholdt han livet.

  • Refleksion

    Kan du forestille dig hvordan det ville være at befinde sig i den situation?
    • Ørkenen, som den beskrives i denne læsning, er ikke noget rart sted. Der er ingen mad, intet vand, og folk dør på denne tilsyneladende endeløse rejse til det forjættede land. Kan du forestille dig hvordan det ville være at befinde dig i den situation?
    • Israelitterne reagerer ved at forsøge at finde nogen at skyde skulden på. De vender sig mod Moses, ham som har ført dem her fra Ægypten. Tidligere har han været deres helt, nu er han blevet skurken i historien. Der det en dynamic du kan genkende i dit eget samfund, eller sågar fra dit eget liv?
    • Gud straffer folket med giftslanger for det som ser ud som en oprørshandling. Det er måske ikke let at få dette til at stemme overens med billedet af den kærlige, tålmodige og barmhjertig Gud som Jesus kaldte Far. Hvad synes du om dette? Hvordan forsøger du at få fornuft ud af det?
    • Selv her er Guds straf ikke ubegrænset. Gud selv forærer menneskene en remedie. Hvad synes du om slutningen på historien?
  • Tal med Gud

    Dette kunne være et godt tidspunkt at bede Gud om tilgivelse hvis du ved at du har det behov, eller at takke Gud for de mange gange Gud tidligere har tilgivet dig.
    • Har der været et tidspunkt i dit liv hvor du ikke længere ønskede at have noget med Gud at gøre? Hvor troen ikke rykkede, og religion var mere besvær end det var værd? Måske er tæt på at være der hvor du befinder dig i dag. Kan du bruge et øjeblik eller to på at fortælle Gud hvordan det er?
    • Ved du hvordan det er at skyde skylden for dine problemer på en anden? Måske har du haft ret, eller måske har du brugt dem som syndebuk. Uanset om de har haft ret eller ej, kan du måske opsende en kort bøn for dem, og for det de har behov for lige nu.
    • Ved slutningen af læsningen har folket søgt tilgivelse hos Gud, og Gud har tilgivet dem. Dette kunne være et godt tidspunkt at bede Gud om tilgivelse hvis du ved at du har det behov, eller at takke Gud for de mange gange Gud tidligere har tilgivet dig.
    • Israel’s folk rejste gennem ørkenen i mange år efter denne episode. Ved slutningen af denne bøn, bed Gud om det du har mest behov for på fortsættelsen af din egen rejse.

    Ære være Faderen, Sønnen og Helligånden
    Som det var i begyndelsen,
    Så nu og altid,
    Og i al evighed. Amen.

Hjem