• Stilhed

    Begynd bønnen ved at sige de forskellige lyde, du kan høre lige nu
    • I vores travle verden og travle liv kan det kræve lidt af en indsats til at finde et stille sted. Sjovt nok er en af de bedste måder at gøre det på, er at blive mere opmærksom på støj omkring dig. Begynd bønnen ved at sige de adskillige lyde, du kan høre lige nu - lyde fra trafikken, folks stemmer, vinden i træerne, summen fra elektriske lys. Hvor mange lyde kan du nævne, mens du lægger mærke til hver lyd?
    • Når du har nævnt alle de lyde, som du kan, lad din opmærksomhed flytte sig bort fra dem. Lad være med at anstrenge dig med at blokere dem! Bare lad dem fortsætte omkring dig, men flyt din egen opmærksomhed til bibelordet fra profeten Esajas....
  • Skriftsted

    Esajas' bog 40:3-5

    Der er en, der råber:
    "Ban Herrens vej
    i ørkenen,
    jævn en vej for vor Gud
    i det øde land.
    Hver dal skal hæves,
    hvert bjerg og hver høj skal sænkes,
    klippeland skal blive til slette
    og bakkeland til dal;
    Herrens herlighed skal åbenbares,
    og alle mennesker skal se den.
    Herren selv har talt."

  • Refleksion

    Tænk et øjeblik på dine venner, familie, naboer, som er sammen med dig på motorvejen til Gud
    • Dette stykke tekst starter brat og lidt underligt: "Der er en, der råber" Hvem råber? Vi får det ikke at vide. Senere gør Johannes Døber disse ord til sine egne. Men indtil videre, som det vises af profeten Esajas, ved vi ikke, hvem der taler. Men hvad er dit førstehåndsindtryk af stemmen og dens budskab? Lyder det indbydende eller truende, eller spændende? Eller hvad?
    • Stemmen taler om at bane en vej, som fejer over landskabet og ikke tillader noget at stå i vejen. Måske kan du forestille dig sådan en vej, en motorvej i dit eget land. Brug lidt tid til at forestille dig det.
    • Det er ikke en almindelig vej. Det hedder "Herrens vej." Profeten forventer, at Gud vil rejse på denne vej for at møde sit folk. Intet vil få lov at stå i vejen for dette møde. Hvordan lyder udsigten til, at Gud kommer dig i møde?
    • Esajas forventende ikke, at dette skulle være et individuelt møde, men noget som folk deler. Tænk et øjeblik på dine venner, familie, naboer, som er sammen med dig på motorvejen til Gud. Ændrer det dine følelser om at være der?
  • Tal med Gud

    Hvad er det første, som du vil sige med din egen stemme til stemmen, som profeten hører?
    • Bibelordet starter med en stemme, der meddeler noget. En stemme, der indbyder til en samtale. Hvad er det første, som du vil sige med din egen stemme til stemmen, som profeten hører?
    • Stemmen lover, at Gud vil komme for at møde sit folk, vil komme for at møde dig og intet vil få lov at stå i vejen for ham. Tag et øjeblik og fortæl Gud, hvordan du har det med udsigten til at møde ham på denne måde.
    • Måske gør denne tekst dig mere opmærksom på, de forhindringer, som synes at stå mellem dig og Gud. Hvis den gør det, tal med Gud, som lover at feje de forhindringer til side.
    • Mens denne tid med bøn drager mod enden, tænk på hvilke sidste ord, som du, dine venner, familie og naboer ville sige til Gud på den åbne vej.

    Ære være Faderen og Sønnen og Helligånden,
    som det var i begyndelsen,
    så nu og altid,
    og i alt evighed. Amen.

Hjem