• Stilhed

    Når du ånder ind, så gentag ordet ”kærlighed”

    Begynd din refleksionstid med at stoppe op et øjeblik, og koncentrer dig om dit åndedræt. Læg mærke til rytmen, mens du langsomt ånder ind og ud. Når du ånder ind, så gentag ordet ”kærlighed”, mens du er bevidst om, at Gud ånder kærlighed ind i dig. Når du ånder ud, så gentag ordet ”tak”. Hold vejret et lille øjeblik og lad ordene ”kærlighed” og ”tak” opfylde dig og give genlyd i dit hjerte og sind.

  • Skriftsted

    Esajas' Bog 52,7-10

    Hvor herligt lyder budbringerens fodtrin
          hen over bjergene!
          Han forkynder fred,
          han bringer godt budskab
          og forkynder frelse.
          Han siger til Zion:
          "Din Gud er konge."
          Hør, dine vægtere løfter røsten,
          de jubler i kor,
          for med egne øjne ser de
          Herren vende hjem til Zion.
          Bryd ud i jublende kor,
          Jerusalems ruiner!
          For Herren trøster sit folk,
          han har løskøbt Jerusalem.
          Herren har blottet sin hellige arm
          for øjnene af alle folkene,
          hele den vide jord
          skal se vor Guds frelse.

  • Refleksion

    Vil vi overraske andre med vores søde ord, gode gerninger og venlige handlinger til jul?
    • Det er dejligt at glæde sig, som når vi venter på en fødsel i familien, skal begynde på et nyt arbejde eller forbereder os til ægteskab. Vi dagdrømmer om det, og vi taler om det. Profeterne dagdrømte og talte om Messias’ komme. De fandt stort velbehag i at glæde sig. Og det er det samme for os. Vi glæder os til at dele julestemningen med vores familie og gå i kirke til jul.
    • Israels folk vidste, hvad de glædede sig til: fred, trøst og frelse. Hvad med os i dag? Vi vil også have fred. Og vi kender mange mennesker, som har brug for trøst fra venner, et godt helbred og troens varme. Vi har brug for at blive reddet fra det onde i verden, og Jesu fødsel lover denne frelse.
    • Ved vi, at vi vil få disse gaver? Ja og nej. Det er sandt, at Jesus aldrig holder op med at overraske os med kærlighed, helbredelse og tilgivelse. Men folk kan stadig lide i julen. Vi kan give gaver såvel som at modtage dem. Vil vi gøre noget godt for andre på denne tid af året? Vil vi overraske andre med vores søde ord, gode gerninger og venlige handlinger til jul? Vi kan bringe Jesu glæde og juletidens glæde til manges liv. Vi kan hjælpe med at sprede Guds kærligheds- og retfærdighedsrige og vide, at vores Gud hersker.
  • Tal med Gud

    Can you allow your heart to lift at the foretelling of the joy of Jesus’ coming?
    • Måske har noget gjort særligt indtryk på dig i løbet af din refleksionstid. Det er et glimrende udgangspunkt. Bliv ved det, og gør det personligt. Men glem ikke først og fremmest at være i Guds nærvær. Tag dig god tid: Der er ingen grund til hastværk. Læg mærke til, hvilke håb eller ønsker, der bevæger dig.
    • Er der ikke noget dejligt ved at vente på julen? Ligesom vordende forældre, som glæder sig så meget over, at deres barn snart bliver født, at de fortæller alle om det. Og deres gode nyhed bringer stor glæde. Kan du lade dit hjerte blive opløftet ved forudsigelsen af glæden ved Jesu komme?
    • Folket venter på Herren som "vægterne på morgen". Vi kan ikke skynde på daggryet, men vi ved, at det kommer. Somme tider kan vi ikke gøre andet end at vente. Det kan være, at vi venter på, at der sker noget godt, eller måske venter vi bare på, at livet bliver bedre. Hvad det end handler om, kan vi lægge vores tålmodige venten foran Gud.
Hjem