• Stilhed

    Læg alt, hvad der fylder for dig, over til Gud og lad det hvile

    Refleksionsteksterne i denne session er redigeret ud fra kapitel 6 i p. James Martins bog Seven Last Words, som bruges med tilladelse fra HarperCollins.

    ● Begynd med at bringe dig selv til stilhed, her hvor du er på vej til at begynde dagens bønstid. Sid på en måde, som er komfortabel og naturlig for dig. Giv slip på spændinger, som du måske holder fast i. Slap især af i dine skuldre, da vi ofte har mange spændinger der. Læg alt, hvad der fylder for dig, over til Gud, og lad det hvile dér… Bliv i dette nu et øjeblik.

  • Indbydelse

    Korsfæstelse var en af de mest smertefulde former for tortur og død, man kan forestille sig

    ● Jesus gennemgik mange lidelser langfredag. Kristne fokuserer generelt på Jesu fysiske lidelse. Og det er sandt, at han led forfærdelig fysisk smerte. Korsfæstelse var en af de mest smertefulde former for tortur og død, man kan forestille sig, forfinet af romerne til netop det formål.

    ● Jesus blev formentlig afklædt sit tøj og efterladt nøgen for at fuldende korsfæstelsens udskammende formål. Det var en offentlig forestilling, som ikke kun var beregnet til at være en advarsel, men også til at forøge skammen hos offeret, som led en pinefuld død. Alle var inviteret til at se på og kommentere.

    ● Dagens læsning fra Johannesevangeliet er blot én kort linje. Men den rummer det utrolige omfang af Jesu opgave.

  • Bibelord

    Johannesevangeliet 19,30

    ● Da Jesus havde fået eddiken, sagde han: "Det er fuldbragt." Og han bøjede hovedet og opgav ånden.

  • Refleksion

    I sin død på korset afslører Jesus, hvem han virkelig er: Den, der åbenbarer Faderen.

    ● Fundér over de dage, måneder og år, som Jesus gav til sin mission. Fundér først over hans årtier lange forberedelse, hvor han bad over sit kald som en ung mand, besluttede sig til at blive døbt af Johannes og dernæst gennemgik en udmarvende prøvelse i ørkenen. Fundér over den mængde af energi, han lagde i udvælgelsen af apostlene og sin efterfølgende tålmodige undervisning af dem. Fundér over den overvældende mængde kræfter, han brugte på at rejse rundt, helbrede og prædike for mennesker overalt i Judæa, Galilæa og andre steder – alt sammen arbejde for at hjælpe mennesker til at forstå, hvad det vil sige at være inviteret ind i Guds rige.

    ● Fundér nu over Jesus på korset. Det eneste, han ved, er, at han har gjort alt, hvad han kunne for Faderen, men måske overvejer han, hvad der vil ske med kredsen af tilhængere efter hans død, og om hans "projekt" vil fortsætte? Da han hang på korset, hvad tænkte han mon på?

    ● De fleste af os ved, at Jesus gennemgik fysisk smerte, og at den er et tema i meget kristen kunst med fokus på Jesu forvredne ansigt og hans ødelagte krop, der krymper sig i smerte. Vi har allerede beskrevet den følelsesmæssige smerte over at være forladt af sine venner og den åndelige smerte over at føle sig forladt af Gud. Så vi kan ikke undervurdere dem kombinerede fysiske, følelsesmæssige og åndelige smerte, som Jesus oplevede.

    ● Stanley Marrow, SJ skriver: "I sin død på korset afslører Jesus, hvem han virkelig er: Den, der åbenbarer Faderen." Hvorfor? Fordi Jesus i det øjeblik viser os dybden af sin kærlighed til os. "I sin død på korset, i hans totale lydighed mod hans vilje, som har sendt ham, åbenbarer han sin privilegerede identitet som den enbårne søn."

    ● I sin klassiske tekst "De åndelige Øvelser" (Exercitiebogen) indbyder Skt. Ignatius os til, som en måde at bede på, at vi forestiller os selv i alle vigtige øjeblikke af Jesu liv, heriblandt korsfæstelsen, og at vi spørger os selv: Hvordan var det for ham?

  • Tal med Gud

    ● Vi har alle oplevet, at ting fik en dårlig afslutning og set et projekt fejle. Du lagde hele dit hjerte og din sjæl i noget, du planlagde det, du sparede op, du håbede på det. Du havde de højeste forhåbninger, og nu er det tilsyneladende blevet til intet. Det er en forfærdelig følelse. Måske kom du ikke ind på det studie, du drømte om, måske havde du håb om en karriere, der aldrig materialiserede sig, måske er din drøm om et langt ægteskab knust. Måske er din længsel efter at blive gift aldrig blevet opfyldt. Måske er din drøm for dine børn eller om at få børn ikke gået i opfyldelse. Måske har du mistet det helbred, du engang havde. Så en dag siger du til dig selv med uendelig tristhed: "Det er ovre" eller "Det er slut". Kan du komme i tanken om et særligt smertefuldt håb, der døde i dit liv? Lad Jesus være sammen med dig i det.

    ● Vi kan måske føle, at vores drømme slutter. Men Gud har andre drømme for os. Vi føler måske, at tingene ikke har artet sig, som vi ønskede det, men Gud har andet i sinde for os. Måske føler vi, at alt håb er ude, men Gud er al håbs kilde. "Alt vil blive godt, alt vil blive godt, og alle ting vil blive gode," som den salige engelske mystiker Julian af Norwich fra det 14. århundrede engang skrev. Eller som en nutidig talemåde siger: "Alt skal blive godt til slut. Hvis alt ikke er godt, er det ikke slut endnu." Spørg her til sidst Gud, hvilke drømme han har for dig, og del de håb, du sidder med lige nu, med ham.

Hjem