• Stilhed

    Vi bliver ofte givet øjeblikke af lys, som minder os om, at Gud er med os.

    Refleksionsteksterne i denne session er redigeret ud fra kapitel 1 af p. James Martins bog Seven Last Words, som bruges med tilladelse fra HarperCollins.

    • I vores til tider mørke verden bliver vi ofte givet øjeblikke af lys, der ikke kun kaster lys på vores vej, men også minder os om, at Gud er med os. Mens du falder til ro i bøn i dag, bliv da opmærksom på det lys, som afslører alt og trøster alt.

     

  • Indbydelse

    Kan du komme i tanke om et øjeblik med radikal tilgivelse?
    • Kan du komme i tanke om et øjeblik med radikal tilgivelse? En af disse forbløffende historier, som du har set i avisen, i fjernsynet eller på nettet, om mennesker, der tilgiver andre, som er ansvarlige for rædselsvækkende forbrydelser imod dem eller mere typisk imod medlemmer af deres familier.
    • Nu kan du måske tænke på en situation i dit eget liv og sige: "Jeg kan aldrig tilgive. Det er umuligt." Måske har en ægtefælle været dig utro, eller en ven har forrådt dig, eller en forretningspartner har bedraget dig. Du siger måske: "Denne synd er for stor." Hvis du har et øjeblik som dette, så hold det fast i dine tanker under dagens læsning:
  • Bibelord

    Lukasevangeliet 23,26-37 

    Da de førte Jesus ud, greb de fat i en mand, som kom ude fra marken, og han hed Simon og var fra Kyrene; ham lagde de korset på, for at han skulle bære det bag efter Jesus. En stor folkemængde fulgte ham, deriblandt også kvinder, som jamrede og græd over ham. Jesus vendte sig om mod dem og sagde: "Jerusalems døtre, græd ikke over mig, men græd over jer selv og jeres børn! For der kommer dage, da man vil sige: Salige er de, som ikke kunne få børn, de moderliv, som ikke fødte, og de bryster, som ikke gav die. Da skal man sige til bjergene: Fald ned over os! og til højene: Skjul os! For gør man sådan med det grønne træ, hvad vil der så ikke ske med det visne?" Også to andre, to forbrydere, førtes med ud for at blive henrettet sammen med ham. Og da de kom til det sted, som kaldes Hovedskallen, korsfæstede de ham og forbryderne dér, den ene på hans højre og den anden på hans venstre side. Men Jesus sagde: "Fader, tilgiv dem, for de ved ikke, hvad de gør." Så delte de hans klæder ved at kaste lod om dem. Og folket stod og så på. Også rådsherrerne gjorde nar af ham og sagde: "Andre har han frelst, lad ham nu frelse sig selv, hvis han er Guds salvede, den udvalgte." Også soldaterne kom hen og hånede ham; de rakte ham eddike og sagde: "Hvis du er jødernes konge, så frels dig selv."

  • Refleksion

    Jesus ser mennesker for dem, de i virkeligheden er
    • Se, hvad Jesus gør fra korset i dette afsnit. Var der nogen, som havde ret til ikke at tilgive, så var det Jesus. Var der nogen, som havde ret til at lange ud i vrede, så var det Jesus. Var der nogen, som havde ret til at føle sig uretfærdig forfulgt, så var det Jesus. Men selv om de romerske soldater ikke giver udtryk for anger foran ham, nøjes Jesus ikke med at tilgive dem; han beder også for dem. Læg mærke til, at Jesus siger: "Fader, tilgiv dem". Han beder for dem.
    • Overvej nu sætningen: "De ved ikke, hvad de gør." Det er en vigtig indsigt. I tilfældet med Jesus på korset tror de fleste lærde, at den sætning sandsynligvis betyder: "De ved ikke, at de gør dette mod Guds søn." Men nogle mennesker i synd virker somme tider ikke, som om de tænker klart. Denne indsigt kan hjælpe dig på vejen til tilgivelse.
    • Jesus ser altid. Og han ser mere, end folk omkring ham ser. Han ser mennesker som dem, de i virkeligheden er. Når han ser kvinden grebet i ægteskabsbrud, ser han ikke kun hendes synd; han ser en person med behov for tilgivelse og helbredelse. Jesus gør det samme på korset. Han ser ikke kun bødler. Han ser personer, der tager forfærdelige beslutninger og måske også handler under tvang. Han ser dem, og derfor elsker han dem og kan tilgive dem.
    • Tilgivelse er en gave, du giver det andet menneske og dig selv. Jesus ved det. Han fortæller os det flere gange i evangelierne, og han viser os det. Han lærer os det endda fra korset.
  • Tal med Gud

    Ægte tilgivelse er en nådegave fra Gud
    • Nu kommer det store spørgsmål. Hvordan gør man? Det kan være, at du gerne vil tilgive, men ikke føler dig i stand til at gøre det. Du vil gerne give slip på bitterhed, men det kan være, at du ærligt talt ikke føler, at du har denne magt i dig. Hvordan føler du lige nu om en bestemt situation? Føler du bitterhed? Magtesløshed? Ønsker du tilgivelse?
    • Hvis du føler et ønske om at tilgive, så er det en god start, fordi ægte tilgivelse er en gave fra Gud. Det er en nådegave. Hvis ikke du har dette ønske i dig, hvorfor så ikke bede Gud om at give dig denne nådegave?
    • For at citere den hellige Ignatius af Loyola: Selv om du ikke ønsker at tilgive, så er det nok, hvis du har et ønske om at ønske. Det kan Gud arbejde med. Giv nu dine inderste følelser om det til Gud.
    • Så tænker du måske: "Jamen, det kan jeg ikke." Og du har ret. Du kan ikke. Men Gud kan. Mens bønnen for i dag slutter, så sid med alt det, der har rørt sig i dig i denne tid med refleksion: det gode, det dårlige og alt det, som var en udfordring eller har draget dig nærmere til Gud.
Hjem