• Velkommen

    • Velkommen til vores fasteretræte. De 6 ½ uge, som fasten varer, er en periode, hvor vi forbereder os til påsken, men på et andet niveau foregår der noget andet i denne tid i vores verden – noget, der stikker dybere. For på den ene side er der en generel tendens til at trække sig væk fra Gud, og på samme tid er der en tørst efter noget virkeligt, noget som de traditionelle kirker ikke altid synes at tilbyde. Men den Gud som det sekulære Europa har forladt er en karikatur af Gud; og den tørst, mennesker oplever, kan finde udtryk gennem de ignatianske Åndelige Øvelser. Det er det, vi vil forsøge at hjælpe dig med gennem dette retræteforløb, som er inddelt i seks sessioner, som kan anvendes i løbet af fastens seks uger.
    • Der er også noget andet: Hele verden synes at være berørt af Pave Frans, som synes at pege på noget vigtigt, når han udnævner det indeværende som ”Barmhjertighedens År”.  Idet han gør det, synes han at minde os om, ikke en karikatur af Gud, som stirrer vredt på vores fejltrin, men den sande Gud, der har skabt os i kærlighed til kærlighed. Det er den Gud, vi beskæftiger os med i denne fasteretræte.
  • Praktisk information

    • Hvad skal du gøre, hvis du ønsker at følge denne fasteretræte? Her er tre forslag, som går igen hver uge:
    1. For det første: Hav en bønstid hver dag og prøv at afsætte god tid til det. Vi foreslår, at du prøver at bruge mindst 20 minutter, men hvis det driver dig til vanvid, eller det bare virker helt umuligt for dig, så vælg et kortere tidsinterval. Sørg blot for altid at blive ved tiden ud uanset, hvad fristelsen måtte være. Du vil opdage, at Gud ikke kan overgås i generøsitet.
    2. For det andet vil jeg foreslå, at du finder dig et “helligt sted”, et sted, hvor du kan have din bønstid hver dag. Nogle mennesker beder på vej til arbejde og har lidt længere kontemplative perioder i weekenden. Hvis det fungerer for dig, så gør det. Er det muligt for dig at finde en plads i bussen eller toget, hvor du kan sidde i fred? Eller måske har du et sted derhjemme, hvor du let kan gøre det eller måske er der en åben kirke i nærheden af hvor du arbejder?
      Når du kommer til dit sted, så lav et tegn, der signalerer, at du nu skal til at bede. Nogle mennesker gør korsets tegn. Måske er det blot at lukke øjnene og lave et let buk med hovedet inden du begynder, mens du siger til Herren: ”Dette er din tid, Herre, og det er op til dig at fylde den ud”.
    3. For det tredje foreslår Ignatius, at vi ”beder om det vi ønsker” ved begyndelsen af hver bønstid. Han taler om den konkrete nåde, vi ønsker fra vores bønstid, og vil at vi skal bede om det i ægte tillid. Når du gør det, så er det eneste råd, at du er sikker på, at det du beder Gud om, er det du virkelig ønsker i de dybeste lag af dit hjerte. Hvis du gør det, så er det den virkelige Gud du ser efter, den Gud, som vi søger i denne retræte.
Hjem