• Stilhed

    Lad din opmærksomhed hvile ved Guds ånd i dit eget hjerte
    • Indled denne del af retræten med at bruge et par øjeblikke på at bevæge dig ind i stilheden ved at fokusere på din vejrtrækning. Det er vigtigt, at du ikke forsøger at ændre den, men at du blot bemærker, hvordan du trækker vejret ind og ud.
    • Læg mærke til luften, som du trækker ned i lungerne og den luft, du ånder tilbage ud i atmosfæren. Brug på denne måde - stille og roligt - et minuts tid på at fokusere på din vejrtrækning.
    • Prøv nu at trække vejret ind og lade opmærksomhed følge vejrtrækningen ned i dit bryst. På hebraisk er ordet for "åndedræt" det samme som ordet for "ånd" - som i Helligånd; nemlig ruah. Forestil dig, at du indånder Guds ånd, og lad dit indre blive opfyldt af denne ånds varme og lys.
    • Lad nu dit åndedræt fortsætte roligt i baggrunden, mens du lader opmærksomheden hvile ved Guds ånd i dit eget hjerte. Find hvile i dette stille og fredfyldte sted, mens du retter opmærksomheden mod Guds ord, når du vender tilbage til Martha, Maria og Lazarus' hjem i Betania. Prøv at se tingene for dig som en indre film og forestil dig, hvordan scenen udfolder sig.
  • Skriftsted

    Johannes 12:1-8

    Seks dage før påske kom Jesus til Betania, hvor Lazarus boede, han, som Jesus havde oprejst fra de døde. Dér holdt de et festmåltid for Jesus; Martha sørgede for maden, og Lazarus var en af dem, der sad til bords sammen med ham.

    Maria tog et pund ægte, meget kostbar nardusolie og salvede Jesu fødder og tørrede dem med sit hår; og huset fyldtes af duften fra den vellugtende olie. Judas Iskariot, en af Jesu disciple, han, som skulle forråde ham, sagde da: "Hvorfor er denne olie ikke blevet solgt for tre hundrede denarer og givet til de fattige?" Det sagde han ikke, fordi han brød sig om de fattige, men fordi han var en tyv; han var nemlig den, der stod for pengekassen, og han stak noget til side af det, der blev lagt i den. Da sagde Jesus: "Lad hende være, så hun kan gemme den til den dag, jeg begraves. De fattige har I jo altid hos jer, men mig har I ikke altid."

  • Refleksion

    Hvad vil du gerne takke Gud for?
    • Kort tid efter, at Jesus lod Lazarus genopstå fra graven og kort før den jødiske påske, kommer Jesus til middag hos sine gode venner, Martha, Maria og Lazarus. Martha og Maria vil vise Jesus deres dybe taknemmelighed over, at han genoplivede deres bror, så de forbereder et festmåltid. Hvad vil du gerne takke Gud for på dette tidspunkt af retræten?
    • Prøv at forestille dig scenen: Martha, der serverer måltidet, Lazarus, der sidder ved bordet og spiser sammen med Jesus (som det var jødisk skik og brug), mens Maria gør noget højst usædvanligt. Uden et ord salver hun kærligt Jesu fødder med en kostbar, parfumeret olie. Denne overstrømmende handling får hele huset til at dufte. 
    • Det lader til, at hun handler impulsivt, for hun har ikke et håndklæde eller en klud, og hun har brugt så meget olie! Så rent impulsivt - og selvom det blev betragtet som en skandale, at en kvinde afdækkede sit hår i offentligheden, fjerner hun sin hovedbeklædning, løsner sit hår og kaster sig ned ved Jesu fødder. Det kom helt bag på de tilstedeværende. Ikke alene opfører Maria sig stærkt upassende - hun har også været ekstravagant og ødsel. Judas udtrykker sit mishag. Sikke en skam, at hun har brudt den dyre olies segl! Sikke en skam, at olien nu flyder ud over det hele! Har du selv kritiseret og ytret mishag over for andre på den måde?
  • Samtale med Gud

    Kan du komme i tanke om et udtryk for overstrømmende kærlighed?
    • Jesus besvarer Marias generøse gave med sin egen ånds generøsitet. Han skælder hende ikke ud. Olien kunne helt sikkert have været solgt, så de fattige kunne få penge, men det var ikke, hvad Maria ønskede. Hun ønskede at gøre noget for Jesus. Maria viser åbent sin kærlighed og taknemmelighed til Jesus ved at salve hans fødder, mens han stadig er i live. Kan du komme i tanke om et lignende udtryk for overstrømmende kærlighed, som du har oplevet? Eller er du, som Maria, blevet kritiseret for noget, du gjorde for at udtrykke kærlighed?
    • Tænk igen på Jesu reaktion. Han oplever et udtryk for ren og skær kærlighed, og han forsvarer derefter Maria. Sådan er det altid: Han bemærker ethvert udtryk for kærlighed til ham. Det rører og bevæger ham, og han reagerer på det. Er det også den oplevelse, du har?
    • Tænk på en situation, hvor du opmærksomheden var rettet mod dig. Er der noget, du kan gøre i dag, som tydeligt viser din tro og din kærlighed til Jesus? Tal med Gud om, hvordan du kan gøre det nu.
Hjem