• Stilhed

    Start med at falde til ro og blive mere fokuseret
    • Før du begynder denne uges bøn og refleksion, så start med at falde til ro og blive mere fokuseret. Der er forskellige måder at gøre dette, og måske kender du allerede en metode, der passer dig. Vi introducerer forskellige metoder til at finde ind i stilheden i hver del af denne retræte. I dag foreslår vi, at du bruger lidt tid på at blive opmærksom på, hvordan hver del af din krop føles. Det betyder ikke noget, om du sidder i en behagelig stol, ligger ned eller går. Ret blot opmærksomheden mod din krop og læg mærke til, hvad du mærker i de forskellige dele af den.
    • Prøv så at fokusere på dine fødder, på skoene, der sidder omkring dem, den bund, de presser sig imod og den måde, de bevæger sig, hvis du ikke sidder eller ligger stille. Det er en god idé at vrikke lidt med tæerne. 
    • Fortsæt med at arbejde dig op gennem kroppen - fra ben, hofter, torso og arme til it ansigt og din hovedbund. Registrér de fornemmelser, du mærker i hver del, og bevæg dig først videre, når følelsen har grundfæstet sig.
    • Når du er nået til dit hoved, vender du tilbage til dine fødder og gennemgår langsomt hver del af din krop en gang eller to mere.
    • Når du herefter føler dig parat, så lad din opmærksomhed finde hvile et sted mit i dig selv. Her finder du et stille sted, hvorfra du nu kan reflektere over fortællingen om Marthas møde med Jesus.
  • Skriftsted

    Johannes 11:1, 3-6, 17-27

    Der var en mand, som lå syg, han hed Lazarus og var fra Betania, den landsby, hvor Maria og hendes søster Martha boede. Søstrene sendte nu den besked til Jesus: "Herre, den, du elsker, er syg." Da Jesus hørte det, sagde han: "Den sygdom er ikke til døden, men tjener til Guds herlighed, for at Guds søn skal herliggøres ved den." Jesus elskede Martha og hendes søster og Lazarus. Da han nu hørte, at Lazarus var syg, blev han endnu to dage dér, hvor han var.  Da Jesus kom, fik han at vide, at Lazarus allerede havde ligget fire dage i graven. Betania lå i nærheden af Jerusalem, femten stadier derfra, og mange jøder var kommet ud til Martha og Maria for at trøste dem i sorgen over deres bror. Da nu Martha hørte, at Jesus var på vej, gik hun ud for at møde ham; men Maria blev siddende inde i huset. Martha sagde til Jesus: "Herre, havde du været her, var min bror ikke død. Men selv nu ved jeg, at hvad du beder Gud om, vil Gud give dig." Jesus sagde til hende: "Din bror skal opstå." Martha sagde til ham: "Ja, jeg ved, at han skal opstå ved opstandelsen på den yderste dag." Jesus sagde til hende: "Jeg er opstandelsen og livet; den, der tror på mig, skal leve, om han end dør. Og enhver, som lever og tror på mig, skal aldrig i evighed dø. Tror du det?" Hun svarede: "Ja, Herre, jeg tror, at du er Kristus, Guds søn, ham som kommer til verden."

  • Refleksion

    Hvilke ord ville du bruge for at sætte ord på Guds kærlighed til dig?
    • Martha, Maria og Lazarus kommer fra Betania, en landsby, der ligger i gåafstand fra Jerusalem. Deres hjem er et fristed for Jesus, hvor han kan trække sig tilbage fra sine offentlige gerninger. Jesus føler sig velkommen, når han kommer til deres hjem for at få et måltid mad, og de føler, at de kan bede Jesus om hjælp når som helst. Føler du dig velkommen i Jesu selskab?
    • Denne begivenhed kaldes ofte "opvækkelsen af Lazarus". Måske burde den i stedet hedde "Marthas tro", for fortællingen handler især om Jesu samtale med Martha. Denne samtale gør historien om Lazarus-miraklet til en historie om, hvordan troen på Jesus gør livet fuldkomment. Kan du identificere dig med Martha? Hvis ja, hvordan?
    • Jesus elskede Martha og hendes søster og Lazarus . Søstrene sender bud til Jesus om, at deres bror er syg, men de beder ikke Jesus om at komme og helbrede ham. Bemærk, hvad dette fortæller om deres tillid til Jesu kærlighed til dem. Gud elsker os på mange og forskellige måder - den barmhjertige kærlighed, den helbredende kærlighed, den tilgivende kærlighed og den betingelsesløse kærlighed for at nævne nogle få. Hvilke ord ville du bruge for at sætte ord på Guds kærlighed til dig, som du erfarer den?
    • Da Martha hører, at Jesus er på vej, går hun ham straks i møde. Er du ivrig efter at gå fra det sted, hvor du befinder dig lige nu, for at gå Jesus i møde på denne retræte?
  • Samtale med Gud

    Reflektér over de oplevelser i dit liv, der har styrket din tro
    • Hvad tror du, at Martha tænkte på, da hun gik Jesus i møde? Måske huskede hun på, hvad han havde gjort for andre: Enken fra Nain, hvis søn blev vækket fra de døde, eller Jairus' datter, der også var død, men som Jesus kaldte tilbage til livet. Har du bevidnet, at Gud har arbejdet kraftfuldt i andres liv? Har han arbejdet kraftfuldt i dit liv? Tror du, at han vil gøre det igen, eller lader det til, at han lader vente på sig?
    • Jesus siger til Martha: "Jeg er opstandelsen og livet; den, der tror på mig, skal leve, om han end dør. Og enhver, som lever og tror på mig, skal aldrig i evighed dø." Hvordan er det for dig at høre disse opmuntrende og helende ord?
    • Med stor overbevisning bekender Martha sin tro: "Ja, Herre, jeg tror, at du er Kristus, Guds søn, ham som kommer til verden." Vi hører meget om Peters bekendelse af sin tro, da Jesus spørger "hvem tror du, jeg er?" Men Marthas tro er lige så stærk, og hendes bekendelse har samme styrke. Måske kunne du prøve at skrive en bekendelse af din egen tro?
    • Reflektér over de oplevelser i dit liv, der har styrket din tro. Prøv her ved afslutningen af denne bøn at tale med Gud om disse. Hvordan ville du fuldende sætningen "ja, Herre, jeg tror ..."?
Hjem